lørdag 24. september 2011

Its learning – en digital plattform for læring?

I kommunen hvor jeg arbeider, skal vi i år innføre den digitale læringsplattformen Its learning. Vi er en av pilotskolene og har fått vår første innføring i hva dette dreier seg om. Det hører med til historien at vi er en barneskole, 1. – 7. trinn. Flere av skolens lærere synes i utgangspunktet at dette ser ut til å være et spennende verktøy, særlig i forhold til å kunne ha to – veis kontakt med foreldre og elever. På den andre siden undrer lærerstaben seg over om dette vil være et tidkrevende medium. Om dette vil føre til bedre læring for elevene, er det mange som er skeptiske til.

I fagbøkene jeg er blitt presentert for i dette studiet, kan jeg lese at digitale mapper er et utgangspunkt for varierte arbeidsmåter, og at det åpner opp for en delingskultur som elevene kan lære gjennom (Høiland og Wølner, 2007). Som student på høgskolen i Oslo i fjor, ble jeg deltaker i et studium hvor digitale studentmapper og mappevurdering ble brukt som metode for læring(Fronter). Vi skulle legge arbeidene våre inn i mapper og fikk senere en tilbakemelding fra faglærere eller medstudenter.  Ut fra disse kommentarene kunne vi bearbeide tekstene våre, før de skulle leveres inn til eksamen. Jeg opplevde å lære mye av tilbakemeldingene jeg fikk og endringene jeg måtte gjøre. For oss studenter, som er relativt voksne, fungerte dette med henblikk på økt læring. Det jeg stiller meg mer undrende i forhold til, er om Its learning vil kunne fungere på denne måten for elever på en barneskole. At lærere vil kunne gi konkrete tilbakemeldinger til sine elever, fortrinnsvis fra mellomtrinnet, er i noen grad forståelig for meg. Jeg mener imidlertid at for de yngre elevene, vil dette være for krevende. Det stiller store krav til tilbakemeldingene som skal gis, og det mener jeg krever en viss modenhet fra elevenes side.Å kunne benytte respons fra medelever til videre læring, er også vanskelig. Selv for mange mellomtrinnselever, vil dette arbeidet være en for stor utfordring.
Noen som har erfaringer fra et slikt arbeide på barneskolen?

3 kommentarer:

  1. Fint innlegg du har skrevet. Jeg er også veldig spent på hvordan Its laerning kommer til å fungere i småskolen. Jeg tror det i først og fremst kommer til å brukes til kommunikasjon mellom lærer og foreldre.

    SvarSlett
  2. Enig med Marit. Vi bruker ITL på skolen hvor jeg arbdeider og har en følelse av at ITL brukes først og fremt som en informasjons og kommunikasjonskanal melleom lærer og elev/foresatte. Vi har en vei å gå før ITL brukes på en mer adekvat og læringsfremmende måte.

    SvarSlett
  3. Hei. Som mamma til flere barn i barneskolen, har jeg noe erfaring fra en lignende læringsplattform. Skolen hvor mine barn går benytter moodle på denne måten. Ukeplaner legges ut der slik at vi kan hente den der dersom eleven er borte fra skolen.
    Elevene finner også linker til nyttige nettsider lagt ut på moodle.
    I tillegg får elevene innleveringer som skal gjøres hjemme på pc, og lastes opp via moodle og sendes til læreren.Læreren gir barna tilbakemeldinger, og eleven kan jobbe videre med teksten enten hjemme eller på skolen. Slike innleveringer har elevene fått fra fjerde årstrinn. Selv ser jeg at det faktisk er barna som benytter denne plattformen mest, og ikke jeg.
    I tillegg til nevnte innleveringer, kan elevene gå inn og sende små hilsener til andre elever og lærere, noe de synes er koselig.
    Nå representerer jeg i denne sammenhengen hjemmet og ikke skolen, så hvordan lærerne opplever dette verktøyet, vet jeg ikke, men de oppfordrer til aktiv deltakelse og bruk.

    SvarSlett