fredag 30. september 2011

Tilpasset fagstoff og gode læringsstrategier - et middel mot plagiering.


I barneskolen begynner elevene å skive små særoppgaver allerede på småskoletrinnet. Elevene skal for eksempel skrive en oppgave om et selvvalgt tema, de skal skrive om noe de er spesielt interessert i. Oppgavene skrives på datamaskiner, og elevene bruker internett for å finne stoff til oppgaven. Ofte finner barna nettsider hvor fagstoffet er skrevet av voksne til voksne. Det vil si at tekstene er avanserte, og det er vanskelig for elevene å trekke ut relevant stoff. Eleven finner deler i artiklene som de mener kan brukes, kopierer og limer rett inn i egen tekst. Eleven har ikke kapasitet til å sette seg tilstrekkelig godt inn i teksten slik at de oppnår forståelse. Forståelse er nødvendig for at de i neste omgang skal kunne omskrive teksten og gjøre den til sin egen.

Skolen må ha som oppgave å veilede elevene i forhold til bruken av egnede kilder. Tekstene som brukes, må være laget for målgruppen. Deretter må lærerne lære elevene gode læringsstrategier for tilegnelse av nytt fagstoff. Eksempelvis kan lærerne lære elevene å benytte tankekart når de leser en tekst. Viktige stikkord må skrives ned mens de leser. I neste omgang kan teksten skrives ut fra elevens nedskrevne stikkord. Slik vil eleven mestre å skrive en tekst som ikke er en ren kopi av en annens tekst. Eleven trenger mye øving på denne type arbeid. Lærer må modellere for eleven og deretter hjelpe eleven til å arbeide selvstendig med dette. Jeg mener at denne type arbeid i barneskolen, vil være viktig for å unngå plagiering av tekster på høyere klassetrinn.

2 kommentarer:

  1. Dette er helt klart et viktig fokus allerede fra barneskolen av. Som skole må vi klare å bygge inn i elevenes ryggmarg at plagiering ikke er tillat, at kildehenvisning er en del av skrivingen og at alle parter faktisk tjener på denne ærligheten.
    Tankekart - en flott strategi for læring og planlegging. https://bubbl.us/ gir mulighet for samskriving på tankekartet.

    SvarSlett
  2. Fint innlegg, her er det viktig å være klar over at det er en rekke farer ved "barnas nye lekeplass".Som foreldre og lærere er det viktig at vi engasjerer oss i barnas nettbruk.Vi må snakke med barna, vise interesse, forklare ulike kjøreregler for internettbruk, lære de å være kritiske til informasjonen de finner, forklare barna at det finnes flere baksider med internett, at det finnes mange ulovlige nettsider der det er strengt forbudt og ferdes. Kort sagt må vi være engasjert i det barna gjør på nettet å ha en åpen samtale for hva som er tillatt og ikke tillatt.Det ligger ingen læring i å kopiere alt fra nettet.
    Mvh Nancy

    SvarSlett