fredag 30. september 2011

Stasjoner og elevenes arbeid på skjerm

I denne bloggen vil jeg skrive om nettsteder hvor vi finner hypertekstualitet, interaktivitet og multimodalitet. Jeg vil også si noe om en arbeidsform som gjør det enkelt å la elever å utføre arbeide med godt læringsutbytte på datamaskiner. 

På ”min” skole organiserer vi undervisningen som stasjonsarbeid minst to ganger i uken. Det vil si at elevene deles inn i fem grupper med ca. fem elever på hver. En stasjon er lærerstyrt, og det er veiledet lesing som har hovedprioritet på denne stasjonen. På en av de andre stasjonene arbeider elevene på data. Det er fem elevmaskiner i hvert klasserom. I stor grad er det pedagogiske nettprogrammer hvor elevene øver på ferdigheter innenfor lesing og regning, som blir brukt i denne sammenhengen. Moava.no er ofte utgangspunktet og nettstedet som brukes til å finne lærerike programmer. Læreren bestemmer hvilke sider som skal brukes. På denne måten sikrer lærer at det er ferdigheter innenfor ukens oppsatte mål, som det trenes på.

I forbindelse med leksjonen ”Tekstskaping med IKT”, har jeg lett på nettet etter nettsider som kan være spennende og lærerike å bruke i forhold til det å lese tekst på skjerm.  Gjennom Norsk nettskole fant jeg to sider som jeg mener kan være nyttige å bruke når elever selv skal lære å produsere tekst. Både http://www.skriveskolen.no og http://www.norskverkstedet.no er sider som gir elevene en innføring i sjangerlære, og tips og hjelpemidler til egen skriving. Elevene kan her lese om ulike sjangertrekk, og de kan deretter følge lenker videre for å øve på å skrive selv. Jeg mener elevene kan få som oppgave på en stasjon å lese om en spesiell sjanger, og deretter øve seg på dette på neste stasjon.

Nettstedene http://www.steinalder.no/ og http://regnmakerne.no er eksempler på sider som innehar interaktivitet, hypertekstualitet og multimodalitet. Sidene inneholder animasjoner, videosnutter, lenker til mer faktastoff, spill og konkurranser. Disse sidene er oversiktelige og enkle for elevene å bruke. Disse sidene kan også brukes i stasjonsarbeidet. Jeg mener at det er nødvendig å gi elevene fakta - eller refleksjonsspørsmål i forkant som de skal finne svar på. Dette fordi det er viktig at elevene leter aktivt i teksten og leser med en bestemt hensikt, og ikke blir sittende å ”klikke” på lenker uten et mål å arbeide mot. Det er avgjørende for elevenes læringsutbytte at læreren gir klare retningslinjer og styrer arbeidet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar