lørdag 10. mars 2012

Digital kompetanse / informasjonskompetanse

I dette blogginnlegget vil jeg skrive noe om sammenhengen mellom digital kompetanse og informasjonskompetanse. Min erfaring i forhold til dette begrenser seg til arbeidet med elever på barnetrinnet. Det er vel sannsynelig at arbeid med å gi elever god informasjonskompetanse, fortoner seg noe annerledes i et høyere skoleslag enn det jeg jobber i. Her tenker jeg at behovet for god og riktig kildebehandling i oppgaveskriving, har bidratt til at man har kommet lengre i forhold til å gi elevene gode kunnskaper og ferdigheter på dette feltet.

Jeg opplever at det på barnetrinnet fremdeles er stor grad av ”klipp og lim” når elever henter informasjon til oppgaver. Det kan se ut som om det er mangel på informasjonskompetanse både hos lærere og elever. Det er en utfordring for lærer å gi elevene den rettet kompetansen, når de selv er usikre på hvordan angripe dette i undervisningssammenheng. Informasjonen på nettet er mangfoldig, og for de fleste elevene på barnetrinnet er den for avansert å sette seg inn i. Derfor blir det nødvendig for lærerne å vite hvilke nettsider som er god å bruke til ulike temaer, for alderstrinnet de arbeider på. I neste omgang må elevene ha veiledning i hvordan å bruke denne. Det sier seg selv at dette krever digital kompetanse hos læreren. Ut ifra det jeg erfarer i min jobb, kan det se ut som at dette er en stor utfordring på barnetrinnet, der flere lærere opplever å ikke være kompetente nok.

For å kunne se sammenhengen mellom begrepene digital kompetanse og informasjonskompetanse, vil jeg ta utgangspunkt i Karlsen og Wølners definisjon av digital kompetanse: ”Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale medier som verktøy i læreprosessen, for mestring og for å lære” (Karlsen og Wølner, 2006, s. 20). I ordene ferdigheter, kunnskaper og holdninger ligger det så mye, og jeg mener de også kan knyttes direkte opp mot det å gi elevene informasjonskompetanse. For å knytte disse to kompetansene sammen, har jeg sett på definisjonen Høgskolen i Harstad laget i forbindelse med et prosjekt vedrørende informasjonssøk på nettet (Høgskolen i Harstad, 2012):

”Informasjonskompetanse innebærer at studentene kan:
  • Vite hvor og hvordan man finner relevant informasjon
  • Kritisk vurdere og å velge ut informasjon
  • Bearbeide den kreativt og gjøre den til sin nye kunnskap
  • Bruke den effektivt på en etisk forsvarlig måte
  • Presentere informasjonen ved hjelp av ulike medier”

Disse punktene opplever jeg oppsummerer informasjonskompetanse på en utfyllende og god måte. Dersom jeg prøver å se sammenhengen mellom disse to kompetansene skjematisk, vil den kunne se slik ut:

Definisjon om digital kompetanse
Definisjon om informasjonskompetanse
Kunnskaper
Vite hvor og hvordan man finner relevant informasjon
Kritisk vurdere og å velge ut informasjon
Bearbeide den kreativt og gjøre den til sin nye kunnskap
Bruke den effektivt på en etisk forsvarlig måte
Presentere informasjonen ved hjelp av ulike medier
Ferdigheter
Vite hvor og hvordan man finner relevant informasjon
Kritisk vurdere og å velge ut informasjon
Bearbeide den kreativt og gjøre den til sin nye kunnskap
Bruke den effektivt på en etisk forsvarlig måte
Presentere informasjonen ved hjelp av ulike medier
Holdninger
Bearbeide den kreativt og gjøre den til sin nye kunnskap
Bruke den effektivt på en etisk forsvarlig måte.

Elevene skal få ferdigheter i å søke etter informasjon. De skal i neste omgang ha kunnskaper om at alt av skriftlig informasjon som ligger på nettet ikke nødvendigvis er sann. Elevene skal videre ha ferdigheter og kunnskaper om hvilken informasjon som kan brukes, og hvordan teksten kan omformes så den bli integrert i eget arbeid på en lovlig måte. Holdningsaspektet kommer inn i kildekritikken i forhold til hensynet til opphavsrett og ved å gi riktige kildehenvisninger. Elevene må ha kunnskaper om hva som er lovlig i denne sammenheng, og de må bevisstgjøres slik at de tar dette på alvor. De må også vite at informasjon de vil bruke, må omformes og gjøres til ”sitt eget”. Elevenes holdninger vil være avgjørende for om reglene om opphavsrett og kildebruk blir etterkommet.

Det er et stort og vanskelig område å ta tak i for skoleverket når det gjelder å gi norske elever god nok informasjonskompetanse. Arbeidet må starte opp med en bevisstgjøring hos lærere, elever og foreldre. I neste leksjon har jeg forstått at vi skal få innsikt i ulike digitale verktøy som kan hjelpe oss i dette arbeidet. Det ser jeg fram til å lære mer om. 

2 kommentarer:

  1. Du skriver systematisk og veldig bra om sammenhengen mellom digital kompetanse og informasjonskompetanse. Jeg er enig med deg i at det ikke er enkelt å gi elevene god informasjonskompetanse. Jeg tenker at det er viktig at vi begynner å jobbe med dette allerede på småskolen. Vi som er lærere må være gode forbilder å bruke "gode" nettsider som er beregnet på barn når vi søker etter informasjon sammen med elevene.

    SvarSlett
  2. Hei Ellen
    Jeg må også si meg enig i at det er viktig å begynne med dette allerede på barneskolen. Elevene legger et stort grunnlag for sin digitale kompetanse allerede på barneskolen, og det er derfor viktig at de har med seg god informasjonskompetanse allerede fra starten av. Det er selvsagt viktig i skolesammenheng at elevene har god informasjonskompetanse, men også i privatlivet er det viktig. Vi som lærere kan derfor være med på å danne et godt grunnlag for at elevene ikke skal rote seg bort i noe som de ikke burde når de er på nettet. Det er helt klart viktig, og foreldrene bør også være involverte i dette. Det finnes mye ute på nettet som helt klart ikke er egnet for små barn og unge. Vi voksne må derfor gå foran som gode forbilder og veilede de så godt vi kan.

    SvarSlett