søndag 20. november 2011

Bruken av regneark i arbeidet med barn som strever med lesing og regning.

I og med at staten de siste årene har satset på tidlig innsats innenfor lese, skrive - og regneopplæringen på 1.-4. trinn, har kommunen jeg arbeider i valgt å opprette 1,5 lærerstilling på hver skole til nettopp dette formålet (Kunnskapsdepartementet, 2006). Jeg har fått denne stillingen på vår skole, og mitt arbeid er rettet spesielt mot 1. og 2. trinnselever som strever i den grunnleggende opplæringen.

Når jeg skal si noe om regneark og de ulike fagene jeg underviser i, blir det derfor lesing og regning som vil være mitt hovedfokus. Da det er de yngste elevene jeg arbeider med, vil elevene i liten grad bruke verktøyet Excel selv. Jeg ser for meg at regneark vil være et godt hjelpemiddel i min undervisning til å visualisere resultater overfor elevene på.

På vår skole bruker vi repetert lesing som metode i leseopplæringen. Forskning viser at dette er en hensiktsmessig måte å effektivisere elevenes ordavkoding på, noe som også vil bedre elevenes leseflyt (Klinkenberg, 2005, s. 7). Repetert lesing går ut på at elevene leser en tekst så mange ganger, at et bestemt flytkriterium er oppnådd. I dette arbeidet tenker jeg at regneark kan brukes ved at elevens lesehastighet blir registrert og ført opp i en tabell i Excel. I neste omgang kan leseresultatene for hver gjennomlesning illustreres gjennom bruk av søylediagram. På denne måten vil elevene enkelt kunne registrere og få oversikt over sin egen fremgang.

I faget regning kan samme frengangsmåte brukes i forhold til automatisering av ”den lille addisjon – og subtraksjonstabellen”. Etter å ha arbeidet grundig med forståelsesaspektet av addisjon og subtraksjon med tall under ti, bør elevene automatisere alle regnestykker som kan lages til hvert tall (Fauskanger og Vassbø, 2006, s. 7). Dette vil gjøre det enklere for elevene i neste omgang å frigjøre mental energi til mer kompliserte regneoperasjoner. Når jeg har elever på regnekurs, jobber vi med dette. For å sjekke ut om for eksempel tallfamilien til 5 er automatisert (alt som blir 5), tar jeg en liten regneprøve. Denne må kanskje tas flere ganger før resultatet er feilfritt. De ulike prøvene og resultatene kan registreres i Excel på lik måte som resultatene fra den repeterte lesingen.

Dette er to enkle eksempler på hvordan bruke regneark i arbeidet med de yngste elevene. Ved at lærer legger inn resultatene i Excel mens elevene er tilstede, vil de få erfaring med dette digitale verktøyet samtidig som de får nødvendig innsikt i egen læring.
_______________________________________________________________________________
Litteraturliste:

Fauskanger, J og Vassbø, M(2006): Automatisering av addisjons-
og subtraksjonstabellene – eksemplifisert gjennom arbeidet i en 3. klasse. I: Tangenten (2/2006): http://www.caspar.no/tangenten/2006/t-2006-2.pdf. Lest på verdensveven 20.11.11.


Klinkenberg, J. E (2005): Å bedre barns leseflyt, 27 varianter av repetert lesing: Aschehoug

Kunnskapsdepartementet (2006): Stortingsmelding 16 ( 2006 – 2007): http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2006-2007/stmeld-nr-16-2006-2007-.html?id=441395 Lest på verdensveven 20.11.11

3 kommentarer:

  1. Fint å se at du har tenkt excel inn i norskfaget også og å visuallisere for elevene hvordan lesehastigheten øker er en flott måte å bruke det på. Men jeg er enig med deg at det kan være vanskelig å bruke dette på elver på 1. og 2. trinn.

    SvarSlett
  2. Fint at du har eksempler på hvordan vi kan bruke Excel på de minste trinnene. Når det gjelder å legge inn elevenes resultater i Excel har læreverket vårt i matematikk, Multi,noen fine sider som kan brukes når man skal legge inn resultater fra hel- oh halvårsprøvene. Når du skriver inn poengsummene blir den automatisk regnet sammen for hver elev og du får klassens gjennomsnitt på hvert delemne og hele prøven. På denne måten blir det lett å se hvilke områder klassen generelt scorer best og dårligst på. I etterkant blir det lettere å se hvilke emner vi må jobbe mer med.

    SvarSlett
  3. Wow er bra å være tilbake med eksen min igjen, takk Dr Ekpen for hjelpen, jeg vil bare gi deg beskjed om at du leser dette innlegget i tilfelle du får problemer med kjæresten din og fører til skilsmisse og du ikke Ønsker skilsmissen, er Dr Ekpen svaret på problemet ditt. Eller du er allerede skilsmisse og du vil fortsatt at han / hun skal kontakte dr. Ekpen stavebeslåingen nå (ekpentemple@gmail.com), og du vil være glad for at du gjorde det

    SvarSlett