fredag 21. oktober 2011

The three billy goat Gruff


Jeg har endret på filmen min når det gjelder musikk. På den første filmen jeg la ut, hadde jeg brukt "Dovregubbens hall" som musikkinnslag. Noe jeg syntes passet godt til en eventyrfilm. Dessverre hadde jeg ikke tenkt på opphavsretten. Nå har jeg hentet musikk fra ccmixter, slik at det formelle skal være i orden. Musikken er valgt ut ifra at dette skal være en litt dramatisk film.

Her er linken til min lille filmsnutt med ny musikk.

https://picasaweb.google.com/112850216605095512594/Filmer?authkey=Gv1sRgCObu_bCa8KO52wE#5676725490960122562

Hovedhensikten med denne øvingsoppgaven tenker jeg må være å få trening i, og å bli kjent med Picasa og Picnik. Picasa er et nedlastbart program hvor man kan organisere og redigere egne fotografier. Gjennom denne klienten kan man også dele bildene sine med andre. Dette kan også gjøres via Picasa nettalbum. Picnik er en applikasjon(nettbasert program) hvor en har mange muligheter til å redigere bilder som hentes fra nettalbumet.

Da jeg bestemte meg for tema til filmen jeg skulle lage i Picasa, hadde jeg elevene på egen skole (barneskole) i bakhodet. Jeg ønsket å være mest mulig praksisnær i min tilnærming dette arbeidet. Gjennom dette studiet har vi lært om digital historiefortelling, en metode som jeg mener må være god å bruke når vi skal lære elevene å lage en sammensatt tekst. Ved å lage film i Picasa, kan elevene lage en tekst hvor bilde, tekst og lyd kombineres.

Jeg valgte å lage en film om eventyret "De tre bukkene bruse" på engelsk. Å lage en slik film kunne vært en arbeidsoppgave for elevene på mellomtrinnet. Målet for undervisningen ville være å lage en sammensatt tekst og å kunne skrive et kjent norsk eventyr på engelsk. Samtidig vil de tilegne seg ferdigheter i å bruke et digitalt kamera og å redigere bildene slik at de passer til tekstens budskap. Ved å arbeide med den sammensatte teksten, vil elevene samtidig få økt sin digitale kompetanse ( Karlsen og Wølner, 2006).

Bildene jeg har tatt til denne filmen, er arrangert ut ifra en flanellograf og tilhørende stoff-figurer. Jeg erfarte at det var vanskelig å lage spennende bilder når motivet var todimensjonalt. Å bruke riktig lys, var også en utfordring. Da var det nyttig å kunne endre på farger og kontraster under redigeringen i Picnik.

Filmen inneholder mange tekstark. Dette er nok til hinder for at seerne skal få den riktige "filmfølelsen". Eventyret blir i for stor grad oppstykket av disse. Samtidig er de nødvendige for å oppnå skrivemålet i faget engelsk. Kanskje hadde vært mer hensiktsmessig å legge tekst direkte på bildene.

Jeg valgte å legge musikk til filmen. Her ville valget falt på " Dovregubbens hall" om jeg kunne. Jeg tenkte at den ville passet godt inn  i forhold til tema. Dessverre ble dette vanskelig i forhold til opphavsretten. I stedet hentet jeg musikk fra ccmixter, en noe dramatisk musikk som understreker den spennende handlingen. Et annet alternativ til lyd ville være å lese inn teksten for eksempel via programmet Audacity, et lydredigeringsprogram som kan lastes ned gratis fra nettet.

Gjennom denne øvingsoppgaven fikk jeg god trening i å bruke både Picasa og Picnik. Det var som sagt også hovedhensikten med arbeidet mitt. På denne måten får vi studenter også erfart hvordan våre digitale ferdigheter bedres mens vi arbeider med de faglige oppgavene!

___________________________________________________________________________

Karlsen, A.V og Wølner T.A(2006): Den femte grunnleggende ferdighet. Portefølje og digitale mapper - et sted for læring. Oslo: Gyldendal Akademisk

3 kommentarer:

  1. Så fint det ble med filmen på forsiden. Det har jeg prøvd å få til i dag uten hell. Hvordan gjorde du det?

    SvarSlett
  2. Jeg synes du har løst oppgaven på en utmerket måte og tankene du deler om prosessen rundt er nyttige. Når det gjelder det juridiske, har du sjekket det opphavsrettslige i forbindelse med bildene og musikken? Det er viktig for deg i denne oppgaven men også for elevene om de skal legge ut produktene på nettet. Mvh Dag :)

    SvarSlett
  3. Den "nye" filmen din ble også bra. Kanskje jeg kan få vise den for klassen min i engelsktime. Ofte starter eller slutter jeg timene med å høre en engelsk historie eller et eventyr vi finner på nettet.

    SvarSlett