søndag 15. januar 2012

Sosiale nettsamfunn

Godt Nytt År, alle sammen, da er vi i gang med DKL102!

Tema for de to første ukene er ”sosial web”.  Jeg har lest litt litteratur i jula, og ut ifra det jeg leste, fikk jeg en fornemmelse av at Facebook og andre sosiale nettsteder ville komme i fokus i løpet av dette studiet. Naturlig nok det, i og med at dette er nettsamfunn som så mange, både unge og voksne, er en del av i dag. Nå har jeg måttet melde meg inn selv!

Egentlig har jeg vært ganske negativ til sosiale medier som blant annet Facebook. Jeg har tenkt at bruken av sosial web er en aktivitet som tar for mye tid, og at for eksempel ungdom blir mindre sosiale (i fysisk forstand). Det har vært nyttig å lese faglitteratur for å tilegne meg et mer nyansert bilde av det hele.  Artiklene ”Vil du laste ned Web 2.0 – delekulturen som forandrer samfunnet” og ”Sosial web og læring” som ble anbefalt i denne ukens leksjon, var spesielt interessante og informative. Jeg opplever at jeg er i ferd med å endre holding fra å synes bruken av sosial web er en unyttig og intetsigende aktivitet, til å se verdien av den delekulturen som faktisk er en vesentlig del av de ulike sosiale mediene.

Vi blir bedt om i refleksjonsoppgave 1 om å si noe om hva vi legger i begrepene ”prosument” eller ”produser”. Min tolkning av begrepene tar utgangspunkt i det jeg har lest i de to artiklene jeg nevner ovenfor. Jeg tenker at ”pro” er en forkortelse av ordet produsent, og ”sument” er en del av ordet konsument. Det vil si at er man på sosiale medier, vil det være muligheter for både å opptre som produsent og konsument. Kanskje produserer deltakeren en blogg som andre kan lese og få informasjon gjennom, eller det leses en blogg som er interessant for deltakeren. Det kan legges ut bilder, musikk, lenker til lesbare nettsider, vitser, fagstoff etc. ”Produser” velger jeg å tolke omtrent på samme måte: ”Pro” står for produsent, og ”user” mener jeg må være det engelske ordet for ”bruker”. Deltakeren av et sosialt medium vil både produsere og bruke det som legges ut av informasjon på disse nettsamfunnene.

Jeg har denne uken meldt meg inn i Facebook, Twitter og Del og bruk. Del og bruk ser jeg er et nettsted for lærere som er opptatt av IKT i skolesammenheng. Her kan man lære av andre mer kompetente mediebrukere, og en kan legge ut bidrag som andre kan lære av. På vår skole har vi akkurat tatt i bruk Its learning. Jeg ser at det er en egen gruppe på Del og bruk som delere informasjon om bruken av denne læringsplattformen. Jeg ser at dette kan være et nyttig nettsted å følge med på, og tenker å anbefale denne arenaen for mine kollegaer.
Når det gjelder å bruke sosiale medier i undervisningssammenheng, tenker jeg dette må vurderes ut ifra skoleslag. Selv arbeider jeg stort sett kun med de yngste elevene i barneskolen. Her ser jeg det liten nytteverdi i å bruke slike nettsamfunn vi snakker om her. Derimot kan jeg se nytteverdien for de eldste elevene på skolen vår og selvfølgelig oppover på ungdomsskolen og videregående. Jeg vil komme med noen eksempler på hvordan jeg tenker dette brukt.

I ”Utdanning” som utgis av Utdanningsforbundet, står det denne uken en artikkel om bruken av sosial medier. Her kan vi lese om Mary Joyce som er på besøk i Norge for å fortelle om bruken av sosiale medier under Barack Obamas valgkamp (Utdanning, 2012,s.22). Da jeg leste om Obamas aktive bruk av sosial medier, tenkte jeg at det må kunne være nyttig i en samfunnsfagklasse på videregående skole, å ta utgangpunkt i ulike politikeres ”twitring” rundt ulike temaer for videre diskusjon og blogginnlegg. Jeg vet og ser at Stoltenberg er en aktiv bruker av Twitter. Å følge med på hans innlegg kan være startskuddet for gode debatter og videre produksjon av blogginnlegg på høyere klassetrinn.

Jeg har en venninne som har bestemt seg for å leve et enklere liv med lavere forbruk, både for å spare penger, leve et liv med mindre materialistisk fokus og ikke minst for å produsere mindre søppel (miljøhensyn). Hennes blogg kan du finne på http://smroesok.blogspot.com hvis du er interessert i å lese mer om dette. Jeg mener at man med utgangspunkt i en slik blogg, må kunne få mange spennende debatter i ungdomsskolen og videre oppover på trinn. På liknende måter kan elevene skrive blogger ut fra et gitt tema som læreren finner hensiktsmessig i forhold til mål for undervisningen.

På samme måte kan nyheter brukes i en slik sammenheng. Fra mine barn gikk i 7.klasse, har de og deres medelever fått i oppgave å finne ukens nyhet som skulle presenteres for klassen (på omgang). Dette tenker jeg nå kan gjøres på nett ut ifra tanken om sosiale medier som læringsarena. Her kan spennende blogger skrives og kommenteres ut ifra kriterier om at alle må produsere tekst og kommentere andres innlegg.

Nå har jeg skrevet mest om positive sider og gode muligheter som ligger i disse sosiale nettsidene. Slik blir det når en akkurat har oppdaget de spennende sidene ved for eksempel Twitter, Facebook og Del og bruk. (Facebook anser jeg fremdeles i stor grad som en arena for sosialt ”samvær”). Selvfølgelig er det ulemper og faremomenter rundt dette å bruke sosiale medier i undervisningen. Jeg tenker noe av dette kan forebygges gjennom at læreren holder en viss kontroll på det som skrives av elevene. Graden av seriøsitet på innleggene bør følges med på av læreren, og holdningsskapende arbeid bør vektlegges i undervisningen.


Forsknings - og kompetansenettverk for IT i utdanning, 2012: Sosial web og læring. www.itu.no lest på verdensveven 15.01.12

Kløvstad, V og Storsul, T, 2009: Vil du laste ned Web 2.0 – delekulturen forandre samfunnet. I: Delte meninger: http://deltemeninger.no/-/page/show/2807_vil-du-laste-ned-web-2-0 lest på verdensveven 15.01.12

 Rud, M, 2012: Lærer opp digitale aktivister. I: Utdanning 1, 13.01.12.

3 kommentarer:

  1. Jeg har lyst til å kommentere det at du skriver at du fremdeles ser på Facebook som en arena kun for sosialt samvær, og håper på at du etter denne kommentaren kanskje har endret litt syn. Spesielt vil jeg vise til hvordan man kan bruke gruppene i læringssammenheng. I forrige uke opprettet vi i gruppa på DKL studiet en gruppe på Facebook der vi fra nå av tar alle diskusjoner. Denne gruppen er det kun vi gruppemedlemmene som har tilgang til, og her vil alle samtaler mellom oss være loggførte. En bra arena for samarbeid.

    Ved å bruke gruppene i facebook, vil man kunne finne andre med samme interesse som seg selv, og da en arena der man kan kunne utveksle erfaringer. Det er fare for at jeg blir vel personlig nå, men jeg er med i en gruppe som heter ”For vi som har mistet noen i selvmord”. Å ha denne gruppen har gjort at jeg har klart å møte utfordringer det siste året som jeg ikke trodde jeg ville klare. Dette har blitt mer enn en sosial arena, men rett og slett en arena som er med på å hjelpe meg gjennom en svært tung tid, fordi der er andre som har det som meg.

    Sist vil jeg nevne Facebooksiden til Godøy Skule (https://www.facebook.com/godoyskule ). Dette er en side som er et godt supplement til at foreldre kan holde seg oppdatert om barnas skolehverdag. Samtidig er skolen med på å bygge bro mellom skolekulturen og fritidskulturen til elevene. Vi skal hjelpe elevene til å bli dannede mediebrukere, og Østerud (2007) skriver om fleksibilitet som ideal for de unges dannelse. Et av problemene som Østerud tar tak i er at det er spesielt vanskelig å få til et fruktbart samspill mellom de unges fritidssysler og deres skolegang (s.52). Derfor mener jeg at vi har en unik mulighet til å få til et godt samspill ved å bruke Facebook som læringsarena.

    ____________________________________
    Østerud, S. (2007) Krever medieutviklingen en ny dannelsestenking?. S. Vettenranta
    (Red.), Mediedanning og mediepedagogikk. Gyldendal Akademisk, Oslo.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for informativt og godt svar.
      Jeg har i disse dager, pga studiet, meldt meg inn i Facebook. Derfor er jeg egentlig ganske ukjent med dette nettsamfunnet utover det jeg hører gjennom tenåringene i huset.
      Jeg må si at etter å ha vært deltaker i bare noen få dager, har jeg allerede begynt å endre holdning.
      Det jeg virkelig har fått øynene opp for, er den delingskulturen som en finner på Fb. Unge og eldre deler interessante linker om ulike emner, som i mange til feller er spennende og lærerike å lese. jeg ser jo også hvor lett det er å dele for eksempel nyttige artikler fra ulike aviser på Fb. Nesten alt en kommer over på nettet kan anbefales videre til andre Fb-deltakere.
      Et eksempel kan jeg gi fra siden til mine eldste sønn. Han er 21 år og studerer IT. Det sier seg selv at han er svært interessert i alt som har med IT-verdenen å gjøre. Han er i disse dager svært opptatt av nye regler for internettbruk. Reglene betegnes som ACTA, SOPA og PIPA. Jeg visste kun om dette at noen nye regler var på trappene, og at Wikipedia "streiket" en hel dag for dette. Ved at min sønn la ut link til informasjonsvideoer om dette på sin Facebookside, ble jeg noe mer oppdatert. Jeg fikk også trent opp engelsken min noe, da alt ble sagt og skrevet på engelsk. Så jeg lærte ganske mye ved å være venn med sønnen min på dette nettsamfunnet.
      Ellers jobber jo jeg på barneskolen, og Fb er ikke aktuelt her pga. aldersgrensen. videre ser jeg jo også at mange lærer er svært negative til både LMS og sosiale medier. Vi holder på å innføre Its learning på vår skole, og det er ganske interessant, og også frustrerende, å oppleve hvor problemorienterte flere av skolens lærere er i denne sammenheng. De ser i stor grad problemene og farene, i liten grad mulighetene.
      Vi må se på sosiale medier som noe som er kommet for å bli, noe som våre elever vokser opp med og behersker utrolig godt. Da blir det også viktig å utnytte nettsamfunnene som ressurs i undervisningen.

      Slett
  2. Det hadde vært fint om vi hadde klart å bruke det sosiale nettverket som eksistere i dag på en positiv og lærerik måte. Facebook er stadig i utvikling. Nå er det mulig å bruke facebook som en " telefon". Er en person pålogget kan en ta kontakt å snakke sammen på "face". Arrangement delen på facebook blir mye brukt i idrettsammenheng. Lett å gi informasjon til mange på en gang uten å sende E mail.
    Kanskje en måte elev/foreldre og lærer holder kontakt.
    Twitter blir brukt i undervisningen ved å lage tweeds. Mulighetene er nok mange hvis vi ønsker det. Men kansjke sunt med noe skepsis for at en setter seg godt inn i diverse nettsteder før en bruker det i undervisningen.

    SvarSlett