søndag 1. april 2012

Kildekritikk

I forbindelse med at jeg holder på å lese Monitor 2011, kom jeg over interessant statistikk rundt elevers bruk av kilder. I denne rapporten hører utvalget av elever til på 7. trinn, 9. trinn og VG2
Med utgangspunkt i en upublisert panelstudie som Senter for IKT i utdanning foretok i 2011, har Google, Wikipedia og nettaviser vært i fokus i Monitor 2011. Dette fordi panelstudiet viste at dette var kilder som elever ofte brukt i forbindelse med skolearbeid. I tillegg er lærebøker og forlagenes nettsider med i undersøkelsen.

Undersøkelsen viser at over halvparten av 7. trinns-elevene bruker alle kildene ovenfor, daglig og ukentlig. Ukentlig bruker disse elevene Google og Wikipedia i større grad enn digitale læringsressurser (forlagenes nettsider). Det vil si at elevene ikke velger nettsider som er utviklet spesielt for faglig læring, som sitt første valg.

Elever på 9.trinn bruker de ulike ressursene like mye. For VG2- elevene, kan vi lese i rapporten at kilder funnet på Google, brukes mer enn elevenes lærebøker.

Samtidig viser undersøkelsen at elevene stoler mest på lærebøkene og forlagenes nettsider som kilde ved oppgaveskriving. I forhold til resultatene jeg refererte til ovenfor, blir jo dette ganske selvmotsigende. Elevene bruker kilder som de i mindre grad stoler på! Forfatterne bak Monitor 2011 mener grunnen til at elevene bruker for eksempel Wikipedia, er nettsidens brukervennlighet, og fordi den er enkel å søke på. I motsetning kan fagstoffet i lærebøker være vanskelig å finne informasjon i fordi de i større grad er temabaserte, og krav til forkunnskaper blir nødvendig.

Jeg tenker at dette er interessant lesing, fordi det forteller oss lærere mye om elevenes kildebruk. De bruker kilder de ikke stoler på fordi søkemotorene er enkle verktøy å søke etter informasjon gjennom. Denne kunnskapen er viktig å ha i bakhodet når vi arbeider med elevenes bevissthet rundt dette temaet. Samtidig er det tross alt godt å vite at elevene er klar over kildenes upålitelighet!

Kilde:
Monitor 2011, Skolens digitale tilstand, Senter for IKT i utdanningen

1 kommentar:

  1. Endret syn på læring fra at fasiten sto i en bok, til elever i dag må forholde seg til mange kilder krever at de har informasjonskompetanse og mestrer å finne relevante sider på Internet. For at elever skal bli i stand til å finne, vurdere og bruke riktig informasjon mener jeg det forutsetter: 1. Lærere med god informasjonskompetanse og 2. at elever har evne, forutsetninger og vilje til å lære dette. Når du her kan vise til at de fleste elever "googler", bruker Wikipedia og nettaviser som søkemotor og kilder er dette kanskje fordi elever ikke har de forutsetningen eller vilje til å bruke tid på kildekritikk. Her vil jeg henvise til artikkelen "fire veier til kvalitet" av Tord Høivik som nettopp tar opp denne problemstillingen. Han mener at norsk skole i for stor grad overlater ansvaret til elever å finne selvstendig informasjon uten at det kvalitetssikres godt nok. Han peker videre på at en løsning kan være at lærer/bibliotekar/veileder må ta dette ansvaret og tilrettelegge for digitale læringsarenaer hvor tekster, både egenproduserte og fra andre kilder, legges ut og organiseres for elevene. Det blir også hevdet i artikkelen at elever og studenter ikke ønsker å bruke tid på kildekritikk. Dette kan jo hende dette er fordi det er tidkrevende og at denne tiden bruker man på andre nettsteder som har større underholdningsverdi, så lenge man har fått treff på google, wikipedia eller en nettavis. Jeg er tildels enig med Høivik at vi må bli flinkere til å tilrettelegge i denne digitale jungelen, samtidig er det viktig å kunne navigere seg frem å finne rett info på egenhånd den dagen du ikke lenger har en lærer eller veileder som gir deg tilbakemeldinger.

    Kilde:

    http://hio.academia.edu/TordH%C3%B8ivik/Papers/1367109/Fire_veier_til_kvalitet

    SvarSlett