søndag 1. april 2012

Dataspill + læring = sant?

På vår skole organiserer vi undervisningen som stasjoner to ganger i uken. På en stasjon arbeider elevene på datamaskin, som oftest med et pedagogisk program. Dette programmet/spillet er valgt ut i forhold til læringsmålene som er satt for uka.

Av og til kan jeg synes det er vanskelig å oppdage hva elevene faktisk lærer fra disse spillene. Tydeligst er det kanskje å observere at de har utbytte av å sitte på programmer som tar for seg tall - og regneforståelse. Her får barna rask respons på svarene sine og kan rette opp om de gjør feil. Dette er vel programmer som kan gå innunder CAI - kategorien i Koschmanns tabell. Ellers opplever jeg at mange av de pedagogiske spillene er såpass begrensede, at det er vanskelig å finne en riktig progresjon for hver elev. Når barna har løst de gitte oppgavene, kommer de ikke videre fordi spillet ikke har denne muligheten for progresjon. Så blir de sittende å løse oppgaver som blir noe tilfeldige i forhold til egen læring. Noen som har lignende erfaring?

Ellers er jeg blitt anbefalt via Twitter en blogg som tar for seg spill (FIFA og Nintendo) og læring. Dette er tanker gjort etter et foredrag av Derek Robertson på Utdanningskonferansen 2012. Det var interessant lesing.

Dersom du har tid og lyst, kan du jo lese bloggen her.

Selv har jeg en sønn som har spilt alle "fy-spillene" som for eksempel World of Warcraft og Counter Strike. Det har selvfølgelig gitt meg mye hodebry og bekymring opp gjennom årene. Samtidig blir jeg imponert over hva han faktisk behersker! Jeg har prøvd å sette meg noe inn i det han holder på med, men jeg har ingen mulighet til å forstå en brøkdel av det en gang. Det som slår meg, er at på en eller annen måte må dette gi ham kunnskaper og ferdigheter, som igjen må kunne overføres til andre oppgaver og situasjoner. Akkurat nå holder han på med studier på NITH (Norges Teknologiske Høgskole). Kan det være en sammenheng her?

I påsken deltar han på The Gathering i Vikingsskipet på Hamar. Dersom vi ser på sponsorene til dette arrangementet, kan man tenke seg at deltakerne på TG sannsynligvis innehar masse kompetanse som disse aktørene er interessert i. Høgskoler som tilbyr utdanning innenfor IKT og flere kommersielle selskaper og organisasjoner innenfor IT, har interesser innen det som foregår på Hamar. Det kan gi indikasjoner på at det er fremtidens dataeksperter som er å finne blant disse dataspillende ungdommene. Kanskje er det slik at disse ungdommene lærer seg nye språk, utvikler evnen til samarbeid, oppøver evnen til å arbeide strategisk og å løse komplekse problemer kreativt gjennom sin datainteresse.

Jeg fant en nyttig nettside som skal være en ressurs for lærere i forhold til dataspill og læring. Her kan du blant annet lese om hvorfor dataspill kan være et viktig bidrag til læring, og om fordelene ved dataspill. Læringsteorier blir også knyttet opp mot denne type læringsaktivitet.
Nettadressen er http://dataspilliskolen.no.

2 kommentarer:

  1. Hei Ellen

    Du kan nok slutte å ure deg for mange av bekymringene dine. Fy-spillene du nevner er ikke faligere enn ikke fy-spill, det er bare så mange spillere at de to får medias oppmerksomhet. Warcraft har vel dobbelt så mange spillere som det finnes normenn! bare som eksempel.

    Jeg vokste opp i tiden da spillene for alvor kom inn i norske stuer og etterhvert barnerom. Jeg er personlig overbevist om at det ligger mye god læring i spill.

    Jeg fikk så godt som all min faglige motivasjon i engelskfaget fra to spill på nintendos spillkonsoll Super Nintendo eller SNES (Super Nintendo Entertainment System). Disse to spillene var Legend of Zelda 3 og Finale Fantasy 3. Zelda er et spill min mor enna snakker om nærmere tyve år senere ettersom hun deltok i spillet som tolk. All komunikasjon mellom karakterene i begge disse spillene foregikk på engelsk i form av tekstbokser.
    Jeg lærte meg engelsk tidlig for at min mor skulle slippe å være tolk dag ut og dag inn =)

    Når jeg ble eldre å begynte på ungdomsskolen leverte jeg en fantasyoppgave som den dag i dag er det lengste sammenhengende oppgavesvaret jeg har levert utenom mappeinnleveringer. Hele teksten basert på dataspillet Heroes of Might and Magic 3 (Merker nå at stortsett alt jeg har likt var tredje utgave, lurer på om dette er tilfeldig)

    Det var spillene som introduserte meg for dataverden og alle erfaringene jeg har gjort meg i ettertid tilsier at det var vel brukt tid. Jeg drar nytte av kompetansen spillene har introdusert meg for både direkte og indirekte i min yrkesgjerning.

    Det som er viktig å huske på i denne sammenhengen er at dersom spill stimulerer deg til å utforske andre fag eller andre måter å bruke pcen på vil du dra nytte av merverdi. Inholdet i spillet er i den sammenheng irrelevant.
    Det er utrolig hva en kan lære når den indre motivasjonen er høy.

    SvarSlett
  2. Kjempespennende å lese svaret ditt! Og gjett om jeg husker Zelda.......

    SvarSlett